Prof. Dr. Robert Miller

Professur für Psychologische Methodenlehre

Kontakt:
r.miller@phb.de
Tel.: 030-209166-230
Büro: Am Köllnischen Park 2 | Raum 5.18

Sprechzeiten:
Termin vereinbaren

 

 

 

Forschungsschwerpunkte:

  • Inhaltliche Schwerpunktthemen: Stress und Digitale Gesundheitsanwendungen
  • Theoriebasierte Modellierung von Merkmalsverteilungen und -veränderungen
  • Konstruktion und Validierung von psychobiologischen Instrumenten (Clinical Outcome Assessment)
  • Signal-Detektion und Feature Selektion in hochdimensionalen Daten („large-p, small-n“ Probleme)
  • Bayes’sche Methoden der Evidenzgenerierung und -bewertung: Adaptive Studiendesigns, Fallzahlplanung, Meta-Analysen
  • Meta-Psychologie: Standardisierung von Forschungsprozessen, Entwicklung und Konsentierung von Leitlinien

 

Ausgewählte Publikationen

Rupprecht, F., Enge, S., Schmidt, K., Gao, W., Miller, R. (2022). Automating LC/MS-MS mass chromatogram quantification: Wavelet transform based peak detection and automated estimation of peak boundaries and signal-to-noise ratio using signal processing methods. Biomedical Signal Processing and Control, 71, 103211.

Schmidt, S., Enge, S., Miller, R. (2020). Reconsidering the construct validity of self-reported chronic stress: a multidimensional item response theory approach. Psychological Assessment, 32, 997-1014.

Miller, R., Kirschbaum, C. (2019). Cultures under stress: A cross-national meta-analysis of cortisol responses to the Trier Social Stress Test and their association with anxiety-based value orientation and internalizing mental disorders. Psychoneuroendocrinology, 105, 147-154.

Miller, R., Wojtyniak, J.-G., Weckesser, L.J., Alexander, N.C., Engert, V., Lehr, T. (2018). How to disentangle psychobiological stress reactivity and recovery: a comparison of model-based and non-compartmental analyses of cortisol concentrations. Psychoneuroendocrinology, 90, 194-210.

Miller, R.*, Schmidt, K.*, Kirschbaum, C., Enge, S. (2018). Comparability, stability, and reliability of internet-based mental chronometry in domestic and laboratory settings. Behavior Research Methods, 50, 1345-1358.